26 Haziran 2024 Çarşamba

Ağaç Ev Sohbetleri - #253 / Sahillerimiz, Sokaklarımız, Parklarımız Neden Çok Pis?


Sevgili Deep’in organize ettiği Ağaç Ev Sohbetleri 253. sayısındaki konuya ben de yazmasam olmazdı.

"Sahillerimiz, sokaklarımız, parklarımız neden çok pis?”

Bu “Neden Pisiz?” sorusunu, “ Neden Yeşile Değil de Betona Battık?  ve “Neden Aşırı Gürültücü Bir Toplumuz?” sorularıyla bir bütün olarak ele almak lazım bence.

Sacayağı gibi yani; bizde olmayan ve medeni ülkelerde olan şeyler:

Temizlik, Yeşillik, Sessizlik

Bu üçü bir araya gelince medeniyetin de iskeleti inşa edilmiş oluyor kendiliğinden. Sonra bir ölçü saygı, iki ölçü empati, bir ölçü sabır, iki ölçü kurallara uyum ekleyince al sana hakiki medeniyet.

Peki bizde olan ve onlarda olmayan şeyler ne?

Pislik, Beton, Gürültü!

Onlarda TYS var, bizde ise PBG!

Demek ki YKS, KPSS gibi elli tür sınavla ülkede TYS standartları gelmiyormuş, bunu da test etmiş olduk. Al sana PBG standardı;

Saat gece yarısını çoktan geçmiş. Tarihini ve yeşilini koruyamamış, bitişik nizam beton apartmanların olduğu bir sokaktayız. Bangır bangır rap ya da arabesk şarkısı sonuna kadar açılmış lüks model araba geçiyor. İçinde pis sakallı, saçları tuhaf kesimli gençler var. Zaten açık olan araba camından yere boca edilen kül tablasını görüyoruz…

Nasıl, gözünüzün önüne ne kadar da kolay geldi değil mi bu sahne! Âdeta son yılların memleket klasiği gibi...

Konuyu fazla dağıtmadan şimdi soruya tekrar dönelim.

Bizim memleketin açık alanları neden pis?

Şimdi olası nedenleri art arda sıralayacağım, aklınıza gelen başka şeyler olursa çekinmeden ilave edebilirsiniz efendim; atış her zamanki gibi serbest!


1-Çünkü evlerimiz temiz

Efendim biz Türkler evlerimizin temizliğine aşırı önem veririz. Her gün o ev temizlenecek, halılar camdan silkelenecek, yastıklar dövülecek. Ayakkabılar evin dışında çıkarılacak. Sokaklar pis olabilir, amaaa evlerimiz pırıl pırıl olmak zorunda! Kapatırsın kapını camını, çıkarırsın ayakkabını, sokağın kiri pası sokakta kalır, bu kadar basit.


2- Çöp değil o gübre gübre!

Bir kere doğayı sevmediğimizi kim söylemiş?  Bizler aşırı doğa dostu insanlarız. Öyle olmasa niye gidelim mangal yakmak için parklara, piknik alanlarına değil mi ama? Domatesin kabuğunu, armudun çöpünü, üzümün sapını piknik yerinde bırakıyorsak; sırf ağaçlara gübre olsun diye yapıyoruz bunu. Bilip bilmeden bize suç atmayınız, doğanın has dostu biziz biz… Zaten doğa çok mucizelidir, kendi kendini temizlemeyi de bilir. Ama bin yıl ama on bin yıl geçer orası ayrı, fakat o naylonları da yok etmeyi bilir canımız doğamız…

3- Temizlik görevlileri işsiz mi kalsın?

Şimdi ben atmazsam sokağa çöpü, sen atmazsan, o atmazsa ne olur bir düşünün! Sokaklar tertemiz kalır. Sonra ne olur? Sokakların tertemiz olduğunu gören belediyeler binlerce temizlik görevlisini işten atar. Sonra ne olur? Al sana dev işsizlik rakamları… İyi mi olur yani! Sokakları pisletelim ki temizlik görevlilerine de iş çıksın, evlerine ekmek götürsünler. Ne kadar bencilsiniz yahu, hiç istihdamı falan düşündüğünüz yok! Atın çöpleri, devam devam… Duymamış olayım…

4- Üç kuruşluk deniz keyfimizi mi bozalım?

Sahile gitmişsin, yakmışsın sigaranı, keyif yapıyorsun. Bir de kalkıp izmariti atacak çöp arayacaksın öyle mi? Ya yürü git işine, aptal mısın, gömüver kuma izmariti. N’olcak canım, karışır gider kumlara. Hem denizler kendini temizler. Buradan alır, hoop başka sahile götürüp bırakır, o sahildekiler düşünsün gerisini bize ne be ya? Üç kuruşluk deniz keyfimizi mi bozalım böyle saçma detaylar yüzünden…

5- O değil de sen Norveçli misin?

Sen Norveçli misin, çok mu zenginsin? Sanki her derdin bitti de bir tek sokakların pisliği mi kaldı? O değil de bak dünyada savaşlar var, Afrika’da kıtlık var. Hindistan’a bak; insanlar hem ölülerini yakıyor hem yıkanıyor aynı nehirde. Öyle yok sokakta izmarit var, yok sahiller pis, yok parklarda neden çöpler var, neden her yer pis falan deyip şımarıklık yapmayacaksın. "Neden dünyadan çöp ithalatı yapan bir ülkeyiz?" diye sorgulamayacaksın; senin aklın ermez o işlere. Fazla sorgulama, sen bilmezsin büyükler bilir…

Otur oturduğun yerde, gerekirse pislik solu ama “daha temiz ve daha yeşil bir çevrede yaşamak benim de hakkım” diyen çapulculara uyma sen, tamam mı canım benim. Aferin, bak dizi başlayacak birazdan, aç izle. Sörvayvır var onu da izle, tamam mı canım benim, olmadı maç izle. Boş ver sen böyle şeyleri, takma kafana tokadan başka şey!


6- Cennet Öbür Dünyada Zaten Var

Öbür dünyada zaten cennete gitmeyecek miyiz? O halde ne gerek var bu dünyada parkları süslemeye, evlerin önüne ağaç dikmeye, dere kenarlarını çiçeklendirmeye, denizleri temiz tutmaya… Sahiden ne gerek var yaşadığımız yerleri güzelleştirmek için çabalamaya? Bu dünyaya çile çekmeye geldik madem. Etraf da pis oluversin, ne olmuş yani. Cennette tertemiz ağaçlar olacak, şırıl şırıl sular akacak, her yer mis gibi kokacak. Kapa gözlerini bu dünyadaki pisliklere, cennetin güzelliğini hayal et….

 Sevgiyle efenim, çiçek kokulu selamlar hepinize…


36 yorum :

  1. Argümanlar çok güçlü:) Bunları aşmak çok zor. Çevrenin de iş çok zor bundan dolayı. Temizlik işçilerinin işsiz kalmaması için yere çöp attığını söyleyerek yaptığı yanlışı rasyonalize etmek çok acayip bir seviye.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında dahası da geldi aklıma da, aman dedim, çöp atanlar okuyup bir de bahane olarak kopyalarlar dedim de kendimi frenledim :) Dediğiniz gibi, insan yanlışını doğru kılmak için bahane üretmek istese argüman çok:) Yeter ki doğrusunu yapmasın, uydurur da uydurur bahaneleri :)

      Sil
  2. Yanıtlar
    1. Çöp atanları tespit edip kafasına çöp atan Dron'lar uçururum ben belediye başkanı olsam. Mesela yere izmarit mi atıyor, hoop dron da onun kafasına atıyor, al sana teknoloji çağının nimeti :)

      Sil
  3. beş ve altı yı çok sevdim :) cehennemde türklere indirim varmış :) biz zaten yanmışız :) cehennem bize serinmiş :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :)) Biz zaten yanmışız, gelen vurmuş, giden vurmuş,....Ver oradan acılı şalgam kard'şim:))

      Sil
  4. Çiçek kokulu selamınızı aldım, benden de size selamlar sevgili Evde Yazar. :)
    1500 rakımlı ormanlık alanda bebek bezi görmüş biri olarak diyorum ki, dediklerinize hepten katılıyorum. İlkokuldan itibaren okullarda hem TYS hem de PBG karşılaştırmalı ders olarak gösterilse mi acaba, neden olmasın...Çocuklar öğrenir, ebeveynini eğitir değil mi ama. Bu defa çocuk anne-babayı değil, anne-baba çocuğunu taklit etmiş olur. :)
    Çok beğendim yazınızı. Gönülden tebrik ediyorum sizi. Var olun. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hoş geldiniz :) Dağ başında bebek bezi mi 🤐 Gerçekten söyleyecek laf yok. Bizim ülkemizde kimse görmezse çöpü atabilirsin, kimse görmeden halı silkeleyebilirsin, önemli olan çevreye saygı değil, önemli olan sadece kendi rahatlığını düşünmek; benden sonrası tufan gibi bir anlayış var. Okullarda TYS ve PBG öğretilse bile işe yaramaz gibi sanki... "Geldiğimiz yer bize verilen nimettir, değerini bilmeliyiz" anlayışı nasıl yerleştirilir orasını hiç bilemiyorum :)
      Sevgiler 🥰🌺

      Sil
  5. Nedenebilirki hepsinde doğru valla rabbim temiz olmamızı isterken çevremizi de temiz tutmamızı ister

    YanıtlaSil
  6. Nereye olursa olsun her türlü etrafa çöp atılması çok sinir bozucu tabii ki ama en kötülerinden birisi de öndeki arabanın camından uçup senin arabana giren çöptür bence. Arkadan bir toslayası gelmiyor değil insanın.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ehliyetli maymun diyoruz biz bu yaratıklara. Araba sürmeyi öğrenebiliyorlar ama bakış açıları orman kanunlarından öteye gidemiyor. Maalesef medeniyet konusunda evrimleşememiş çok tip var böyle.. . 🙊🐵🐒

      Sil
  7. Yanıtlar
    1. Keşke böyle olmasaydı, ama böyle maalesef, mizahına bile gülemez haldeyiz,
      halbuki bunu hak etmeyen bir toplumuz...

      Sil
  8. Deveye sormuşlar, boynun neden eğri ;)

    YanıtlaSil
  9. Özellikle de giriş kısmı trajikomikti. Çok fazla ''neden?'' akla getiriyor bu başlık gerçekten. Ve ne üzücüdür ki en başta betimlediğiniz tabloyu sahiden de zihnimde çok net canlandırdım. Aslında hepsini çok net canlandırdım... İnsan üzülüyor. Doğaya da üzülüyor, kendine de.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnsan gerçekten üzülüyor. Geçen ay Gürcistan'a gitmiştim, hani Avrupa değil bir şey değil, sıradan bir ülke dersiniz; sokaklarda ne çöp kovası vardı ne de yerlerde çöp vardı... Parklar pırıl pırıldı. Bizde ise sokakların pisliği kanıksanmış, en çok da buna üzülüyorum. Bu duruma herkesin karşı çıkması lazım oysa...

      Sil
  10. ağaç ev 253 yazımın yorumlarında hümeyra özkan arkadaşımız yapay zeka ile çizim yapmayı merak etmiş de bir yazında anlatsana bize :) çizimi ve kullandığın diğer yapay zeka şeysilerini chat, copulet filan işte :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında anlatacak hiçbir şey yok :) Copilot'u açıp şunu çiz, burası olmamış şöyle düzelt diyorum o kadar :)) ChatGPT gibi ücretli olanları değil, Google'ın ve Microsoft'un kendi ücretsiz yapay zekâlarını aşırı amatör bir biçimde kullanıyorum :)

      Sil
    2. Çizimleri yapan sude arkadaşımız değilmiydi ben onun sayfasında görmüştüm

      Sil
    3. Bu sayfadaki görselleri yapay zekâ ile oluşturdum, bir kaç yazıda kullandım :)

      Sil
    4. AA öylemi ben hazır resim sandım çok güzel olmuş elinize sağlık

      Sil
    5. Teşekkürler, internetten "Copilot" sayfasına girerek siz de yapabilirsiniz, sadece ne istediğinizi yazın, yapay zeka çiziyor zaten

      Sil
  11. Her şey çok doğru ama arkadaşlar yazılarınızı okurken farkettimde daha doğrusu bi durdum ve düşündüm gerçekten insan diğer ülkeler gibi olmak isterdi hem çevre hem eğitim sistemi açısından ama bizim ülkemiz gerçekten çok farklı yani düşündüğümüz zaman tüm ülkelerde aynı olmasa bile çoğu hep aynı sistem aynı özelliklere sahip ama biz çok farklıyız Türk olarak yememizden içmemize kadar herşeyimiz çok farklı ve nekadar çevreci olamasakta en çokta tarihin kokan memleketlerimiz çok güzel onlar gibi değil evet maalesef Bizdede betonlaşma gibi şeyler arttı ama o ülkelerin ki ile bizim ülkemizi karşılaştırdığımda gerçekten oralara gitmeyi niçin bu kadar severler anlamıyorum sırf bi eyfel kulesi görmek için gitmek çok saçma mesela ha bu çevre konusuda elbette kötü bi durum ama oda nazar boncuğumuz olsun çünkü emin olun öyle ülkeler varki halimize şükrederiz yotuberler oralarda video çekmeye gidiyor videonun sonunda uçaktan indiklerinde bizim ülkemiz gibisi yok arkadaşlar diyorlar çok ta haklılar☺️

    YanıtlaSil
    Yanıtlar

    1. Evet ülkemizin çok güzel olduğunda, yemeklerinin doğasının eşsiz olduğunda hemfikiriz. Fakat ben, “pis olmanın” nazar boncuğu olacak bir “hafifletilmiş kusur” olduğuna katılmıyorum, bu konu olsa olsa utanç konusu olmalı 😊 Yani ağaçları kesip her yeri beton yapmanın, eline ne geçerse yere atmanın affedilir bir tarafı bence olamaz.
      Yurtdışını görmeyi istemek, dünyayı tanımak, vatanı sevmemek anlamına gelmiyor elbette. Gezelim ama ülkemizi de koruyalım. Ben de ülkemizin eşsiz ve çok güzel olduğunu düşünenlerdenim. Bu nedenle de hem ülkesini sevdiğini söyleyip hem de onun güzelliklerini yok edenleri, ülkeyi çöpe bulayanları anlamam mümkün değil.
      Örneğin geçen gün İsviçre hakkında bir video izliyordum, bir yeri bizim Trabzon’daki Uzun Göl’e benzettim, ama eski haline… Araplar gelsin diye Uzun Göl’ün o inci gibi güzelliğine kıyıp her yeri betonla doldurmak nazar boncuğu olabilir mi? Bir Avrupalı böyle bir şey yapar mı? Şeyma Yolda adlı youtber’ın son videolarına bakın. Adamlar doğa korunsun diye o muhteşem güzelliklere araba ile çıkılmasını bile yasaklamışlar, her yer pırıl pırıl… Daha bunun gibi pek çok örnek sayabilirim. Dünyada örneği olmayan Salda Gölü’nden kamyon kamyon kum taşındı biliyorsunuz bir yerlere, ve en sonunda asfalt döktüler oraya…
      Dolayısıyla her şeyden para kazanma mantığıyla, “benden sonrası tufan” mantığıyla hareket edenleri affetmek mümkün değil.
      Hadi onu geçtim, en basitinden insan içtiği sigarayı yere atmaya hiç mi utanmaz? Bunun affı olur mu, pikniğe gidip yediği içtiği şeylerin çöpünü orada bırakan insana “medeni” denilebilir mi?
      Çok konuştum 😊 Çünkü bu konuda çok hassasım, insanların evleri pis olabilir, bu kimseyi ilgilendirmez. Ben kimseyi evi pis diye, dağınık diye yargılamam. Ama insanlar yürüdükleri, gezdikleri ortak alanları, sokakları, sahilleri ve parkları temiz tutmak zorundadır, çünkü bu doğaya ve yaşadığımız çevreye saygıdır. Yoksa ben de size katılıyorum, eve memleketimiz çok güzel, ama korumayı bilen kişi sayısı maalesef çok az…
      Sevgiler 🥰🌺

      Sil
  12. Evde yazarcım çok haklısın hemde çok bende bunu söylemek istemezdim sadece düşündüğümde Türk milletinin güzel yanları varken en kötü yanı da bu özelliği maalesef ve her kültürden insanın memleketimizde yaşamasıda malesef etkili oluyor bi tarafta kültürlü insanlar diğer tarafta saygı nedir kültür nedir bilmeyen insanlar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısınız, evet benim de en çok üzüldüğüm şey o. Bu kadar güzel ülkemiz, geçmişten gelen güzel geleneklerimiz olmasına rağmen bu halde olmamalıydık. Biz batıya özeneceğimize onlar bize özenmeliydi, çok güzel bir ülke olarak kalabilirdik... Ama işte zararın neresinden dönülse kârdır, umarım bundan sonra akıllanırız 🙏 Bir kişi bu yazıyı okuyup yere sigara atmaktan vazgeçerse bile kârdır.
      Sevgiler 🌺🥰

      Sil
  13. Harika yazmışsın.. Yüreğine sağlık. çok üzücü.. çevreyi hiç bir rahatsızlık duymadan kirletenlerin duygu ve düşüncelerini harika ifade etmişsiniz. cehalet hiç bu kadar azgınlaşmamıştı. :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok özür dilerim, geç yanıtladım, ama elimde olmayan nedenlerle :( Maalesef cahillerin dönemindeyiz, ama geçecek, umut ışığı görünüyor 😇

      Sil
  14. Gerçekten parklara ve denize gitmeye artık heveslenemiyorum. Geçen yürüyüşlerimi gitgide azaltırken aynı soruyu sordum kendime? Çıkıp ne göreceğim? Parkta oturayım diyorum hop abuk sabuk tipler yanında bitiyor. İlgilenmediğini beyan ediyorsun ısrar ediyor tersliyorsun üstüne yürüyor. Biraz kalkıp ilerliyorsun insan müsveddelerinden kurtulmak için bu sefer de yerde şişeler çekirdek kabukları.. Tüm söylediklerinize canı gönülden katılıyorum valla dertlerimiz aynı :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ama pes etmek yok, meyan böylelerine kalmamalı :)

      Sil