8 Nisan 2018 Pazar

Neredeyse 5523 kurbanı oluyordum!


İşyerinde oldukça gergin bir gün geçirdikten sonra dolmuşa bindim, eve gidiyordum. Normalde otobüse binerim ve yolda kitap okurum. Yani telefonu toplu taşımada elime almam pek. O gün dediğim gibi hem gergindim, hem de mesafe kısaydı. Dolmuşta oturduktan sonra açtım telefonumun internetini. Peş peşe bildirimler gelmeye başladı. Baktım Msn'den bir mesaj var. Eski çalıştığım iş yerlerinden birinden tanıdığım, uzun süredir görüşmediğim, ama genel olarak sevdiğim bir kadın arkadaş mesaj yazmış, çok şaşırdım. Çünkü yıllardır arkadaşlığımız Facebook'da birbirimizin gönderilerine “like atmak" şeklinde uzak bir mesafeden yürüyordu. Özel mesaj atmasını bu yüzden garipsedim, meraklandım da. Canım da sıkkın ya, muhabbet edip biraz kafamı dağıtmak için kendisiyle mesajlamaya başladım:

 - Karşı Taraf: Selam nasılsın?
 - Ben: İyiyim, sen nasılsın?
 - Karşı Taraf: İyiyim teşekkür ederim. Migros'dan alışveriş çeki kazandırıyorum, seni de düşündüm. Telefonun faturalı mı yoksa?
 -Ben: Evet faturalı
 - Karşı Taraf: Cep no yazar mısın bir de operatörü?
 - Ben: 053..........


Şimdi diyeceksiniz ki sen aptal mısın? Niye veriyorsun cep telefonunu? Oysa o kadar çok sebep var ki cep telefonumu vermek için. Öncelikle ben diyeyim 5 sene, siz deyin 10 senedir görüşmüyoruz bu arkadaşla. Dolayısıyla cep telefonum kayıtlı olmayabilir O'nda. Vermesem ayıp... Nitekim sonradan baktım ki bende de O'nun numarası kayıtlı değilmiş. Ayrıca ek iş yaptığını düşündüm. Hani var ya “Arkadaşını ekle şunu kazan” falan gibi işler. Kendisine katkım olur dedim. Üstüne üstlük alışveriş çeki kazanma fikri hiç fena değildi. Çünkü kendisiyle her ne kadar uzun süredir görüşmesem de bu arkadaş güvenilir biriydi. Telefon numarası vermemin  asıl önemli nedeni ise baştan söylediğim gibi o gün gergin olmamdı; kafamı dağıtmaya ihtiyacım vardı. Yani demem o ki "ben kül yutmam!" diye büyük büyük konuşmamak lazım. İnsanlar boş bulunup bu tür kandırmacalara gelebiliyor, (şekil 1-A – ben) diye söylüyorum. Neyse efendim; aramızda geçen konuşmayı aynen aktarmaya devam edeyim.

Telefon numaramı yazdım ya karşı tarafa üzümlü kek gibi, bakın sonra neler oldu:

 - Karşı Taraf: Tamam, şimdi telefonunun mesaj bölümünden EVET YAZIP 5523'e bir mesaj hazırla beklet. Ben sana gönder dediğimde göndereceksin ok.

İşte ben bu mesajı alınca şüphelendim... Öncelikle bu arkadaş teknoloji ile bu kadar barışık olamaz diye düşündüm. Mesaj yazıp bekletip saniyeler içinde gönderecek kadar hızlı değildir bir kere anımsadığım kadarıyla.  "EVET YAZIP 5523'e" kısmını büyük harfle yazmış bir de profesyonel pazarlamacılar gibi! Üstelik bu arkadaş konuşmasında “ok” falan diyecek bir tip de olamaz. İçime kurt düştü bir kere benim, yazmaya devam ettim.

Ben: Bir dakika sen Selma'sın değil mi ? (Selma ismini şu an uydurdum, arkadaşın gerçek ismini kullanmıyorum)
 -Karşı Taraf: Evet canım başka kim olacak Allah Aşkına

İşte bu cevaptan sonra ben iyice işkillendim. Bakar mısınız nasıl da dürüstçe yazmışım sonrasında:

Ben: Bu bir tuzak olabilir, nasıl bileceğim, ya virüsse?
Karşı taraf hiç taviz vermiyordu benim bu dedektif hallerime, hatta  bir de trip atıyordu:

 - Karşı Taraf: Canım, yapmak istemiyorsan yapmayız.
 - Ben: Ne bileyim hesap ele geçirme olayları falan...
 - Karşı Taraf: Zorlamıyorum seni. Herhangi bir sorun olursa ben kefilim.

Bakar mısınız nasıl da “cool” davranmış! Şüphelenmeme rağmen hala oldurmaya çalışmış! Nasıl bir azimse bu... Bense iyice işkillendim ama, öte yandan virüs atar bir şey yapar diye de çaktırmamaya çalıştım ve kibarlığı elden bırakmadım... İçimdeki merak ise cabası.


  - Ben: Yok Selma'ya benzemiyorsun sen, yapmayalım. Nerede beraber çalışmıştık?

O anda bunu sorduğumu düşününce  harbiden de kendimi takdir ediyorum şimdi. Nasıl akıl ettiysem artık; kendi çapımda parola sormuşum, vay be... 

Bu sorumun üzerine kısa bir aradan sonra  şu cevabı aldım:

       - Karşı Taraf: Tekstil!
      - Ben: Neyse teşekkür ederim, ben istemiyorum

dedim ve mesajlaşmayı sonlandırdım. Kurnaz dolandırıcı bakmış profillere “tekstil” var. İyi de “tekstil” ama hangi firma? Yersem diye yazmış işte. Bir kez daha Facebook profilimde çalıştığım şirket adı, tel no  gibi özel bilgilere yer vermediğim için kendime kocaman bir “aferin” dedim. 
Sonra Google'da “5523 dolandırıcılığı” araştırması yaptığımda gördüm ki bir oyun firması adına faturalı hatlardan para çekme dolandırıcılığıymış bu 5523 hikayesi. Üstelik 2014 yılından beri bu şekilde devam ettiği halde 5523 numarası iptal edilmemiş... 



Kıssadan hisse;

Siz siz olun Facebook ya da başka sosyal medya platformlarında kendinizi ortalara sermeyin. Özel bilgilerinizi paylaşmayın.

Siz siz olun, arkadaşlarınızı iyi gözlemleyin, kim “ok” der, kim demez bilin...

Siz siz olun 5523 gibi kandırmacalara gelmeyin...

Vatandaşlık görevimi de yaptım ya; artık gönül rahatlığıyla gidebilirim. Aman diyeyim kimse kimseyi kandırmasın, kimse kandırılmasın!
Kalın sağlıcakla, mutlu hafta sonları...




20 yorum :

  1. Eskiden dolandırıcılar bile yüz yüze konuşarak dolandırırdı.Şimdi ki dolandırıcılar da samimiyet sıfır :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teknolojinin soğuk yüzü dolandırıcıları da etkisi altına almış:)

      Sil
  2. İlk defa duydum 5523 dolandırıcılığını. Bu değerli paylaşım için teşekkürler. Gerçekten de önemli bilgilerimizi sosyal medya da paylaşmamak gerek.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de bilmiyordum, insan kendi başına geleceğini hiç düşünmez böyle şeylerin ama işte olabiliyor. Çağımız "gözlerini dört aç" çağı maalesef...

      Sil
  3. Hatadan dönmek önemli kazanım olmuş. Geçmiş olsun. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler :) Eğer uyanmasaydım çok üzülürdüm, oysa şimdi kendimle gurur duyuyorum :))

      Sil
  4. O kadar bir anlık ki, insan ne kadar dikkatliyim de dese her şey olabiliyor. Ucuz atlatmışsın.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet öyle bir çağda yaşıyoruz ki her şey çok hızlı ve bir o kadar da güvenilmez..
      Ucuz atlattım bence de :)

      Sil
  5. Kıyıdan dönmüşsünüz neyse ki :) 2 yıl kadar önce yakın bir arkadaşımın başına gelmişti aynı olay. Hem de tam çalışmadığı bir dönemdi ve çok üzülmüştük. Ne iyi etmişsiniz yazmakla. Başkalarının kandırılmasına engel olur umarım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen kıyıdan döndüm şükür ki:) Gerçekten de anlık bir gaflet anında bu tür tuzaklara düşmek mümkün. Bir kişiyi bile bu yazı sayesinde kurtarabilirsem ne mutlu bana :)

      Sil
  6. Çok soğukkanlı davranmışsınız, tebrik ederim. Komik olmuş karşı tarafın halleri :) Kim bilir kimlerin canı yandı... Çok gözü açık olmak gerekiyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında ben de şaşırdım kendime; üstelik o kadar kafam dağınıkken.. Şans işte:)
      Emek hırsızları maalesef her yerde. Dediğiniz gibi uyanık olmak gerekiyor.

      Sil
  7. Ben kurban oldum maalesef telefi dolandırıcılığına:( Sağlık sigortası yatırmışsınız dediler hayır dedim . Iptal ettirmek için 265 tl vermeniz gerek dediler yoksa 1800 tl sigorta ücreti çekeceklermiş falan filan . Dalgın bir anıma geldi ve kurbanı oldum maalesef:(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok geçmiş olsun :( Gerçekten de her geçen gün yeni bir yöntem bularak insanların boş anlarını yakalamaya çalışıyorlar.

      Hatta bir yazıda okudum; arayanlara "evet" "hayır" gibi kısa komut yerine geçecek yanıtlar bile vermek doğru değilmiş...

      Dijital devrim olmadan önce daha az stresliydik bence...


      Sil
  8. Çok kurban giden oldu bu hatta:( tlf,mesaj bu tarz yazıları okumadan siliyorum yöntemleri her gün güncelliyor bunlar galiba. Arkadaşıma da olmuştu yazışma anında ki bir hitap şeklinden fark etmişti o da:)
    Geçmiş olsun diyelim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de aynen o tarz mesajları direkt siliyorum.k.
      Hele başıma bu olay geldikten sonra daha da dikkat ederim artı Çok teşekkür ederim iyi dilekleriniz için, sevgiler.

      Sil
  9. Buna benzer bir olayla 2013 yılında karşılaşmıştım. Aynen de sizin dediğiniz gibi uzun zamandır görüşmediğim birinin hesabını ele geçirmişlerdi. Neyse ki ben de sizin gibi ucuz kurtuldum ama bu yazı bunu bilmeyen insanlara da rehber olacaktır.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Size de geçmiş olsun; umarım birilerine yardımcı olabilir bu yazı. Daha neler göreceğiz bakalım :)

      Sil
  10. Geçmiş olsun. Dikkatli olmak lazım. Tuzağa düşmemenize sevindim:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim, bu tuzağa düşmediğim için ben de çok sevindim. Ama kıl payı kurtuldum, bir anlık dikkatsizliğe bakıyor her şey :)

      Sil