13 Şubat 2022 Pazar

Tiyatro - Kimse Öyle Şeyler Konuşmuyor Artık

Müze Gazhane’nin “Küçük Sahne” olarak da adlandırılan meydan sahnesindeyiz.

Bildiğim kadarıyla izleyiciye oyunu dört taraftan yani 360 derece izleme olanağı sunan sahneler “meydan sahne” olarak adlandırılıyor. Ya da kısaca şöyle de diyebiliriz. Ortada daire şeklinde bir sahne var. Sahnenin etrafında ise sandalyeler yer alıyor. Bu durumda oyunun akışına göre kimi zaman oyuncuların yüzünü, kimi zaman da arkasını görüyoruz.

Küçük bir salon burası, sonradan araştırdım, 100 kişilikmiş. Sahnenin etrafında dizili sandalyeler 3-4 sıra ve numarasız.

Sahne Tasarımı

Önde oturuyorum. Dekor hazırlanmış, perde yok. Sahnenin zemininde raylı platform var, böylece oyundaki dekor kolayca hareket ettirilebiliyor. En büyük sürpriz ise dikkatli bakılınca anlaşılıyor. Sahne platformunda yaklaşık 10 santimlik bir derinlik var ve bu boşluğa su doldurulmuş. Ne işe yaradığını anlatacağım.

Sahne tasarımı, 2007’de kaybettiğimiz usta sanatçı Savaş Dinçel’in oğlu Barış Dinçel’e ait. Konservatuvarda sahne tasarımı eğitimi almış. Bence çok başarılı.

Barış Dinçel yaratıcılığıyla yanılmıyorsam 2007 yılında tanışmıştım. Babası Savaş Dinçel’in yazdığı “Uçurtmanın Kuyruğu” oyunuydu. Sahne ve dekor çok güzeldi diye hatırlıyorum. O zamanlar Savaş Dinçel yeni vefat etmişti ve Müjdat Gezen, tiyatrosundaki bir sahnenin adını “Savaş Dinçel Sahnesi” olarak düzenlemişti. Oyunculardan biri olan İlker Ayrık henüz televizyon ünlüsü olmamıştı; tiyatro oyuncusuydu.

 O günlerde İstanbul’daki kültür sanat dünyasının kalbi hala İstiklal’de, yani  Pera’da atıyordu. İstiklal’de hayat vardı. AKM vardı. İnsanlar sosyalleşmek, eğlenmek ve oyun izlemek için günümüzdeki gibi Kadıköy’e değil İstiklal’e akardı hafta sonları. Sokaklardan masalar kaldırılmamıştı henüz. Taksim’deki eğlence anlayışı Arabesk nargileye evrilmemişti yani. Adım başı sadece Arap değil, batılı turistler de gezerdi. Ben de o zamanlar akşam sekizde hayatın bittiği Kadıköy’deki Bahariye Caddesi’nde yani burnumun dibinde Müjdat Gezen Tiyatrosu açıldı diye ne kadar çok sevinmiştim. Şimdi ise Kadıköy’de sayısını bilmediğim kadar çok tiyatro salonu var. Hafta sonları dışarıda kalabalıktan adım atmak mümkün değil. Çünkü Taksim'e hem maddi hem de manevi anlamda "beton döküldü!"

Yakın zamanda Baba Sahne’de çok beğenerek izlediğim “Don Kişot’um Ben” oyunundaki sahne tasarımı da Barış Dinçel’a aitti ve o dekoru da çok sevmiştim.

 Sahne, dekor, anılar derken ne kadar çok şey anlattım böyle. O halde gelelim oyuna.

Kimse Öyle Şeyleri Konuşmuyor Artık!

Oyun başlıyor. Ve o meşhur metni duyuyoruz Mesut Mertcan’ın o meşhur sesinden:

“Milli Güvenlik Konseyi’nin 1 numaralı bildirisi. Yüce Türk Milleti...”

1980 yılındayız. Darbe olmuş, sokağa çıkma yasağının uygulandığı sıradan bir gün yaşanıyor.

Sıradan bir ailenin evine konuk oluyoruz. O aileye darbenin etkisinin 2015 yılına kadar, yani tam 35 yıl süren yansımaları geçiyor gözümüzün önünden.

Yazar Şirin Gürbüz, yönetmen Emre Koyuncuoğlu ikisi de kadın. Zaten hikaye de iki kız kardeşi odağa alarak anlatılmış. Dolayısıyla 12 Eylül Darbesinin yarattığı yıkımın kadın gözünden anlatımı da diyebiliriz oyuna.

Oyundan çıktıktan sonra aklımda sadece şu cümle vardı:

“Ne hayatlar kararmış 12 Eylül’de ve sonrasında, ne hayatlar sönmüş…”

Babasız kalan çocuklar, çocuksuz kalan babalar… Kim vurduya giden suçsuz insanlar, faili meçhul cinayetler, kitap yakmalar, görüş ayrılığı nedeniyle yıkılan yuvalar, intihar eden insanlar…  Aradan yıllar geçtikten sonra bulunan insan kemikleri…

Oyun sonunda, yıllar sonra birbirini bulan iki kız kardeşin kucaklaşması, yine de umudun var olduğu mesajını veriyor… Ben öyle algılamak istedim belki de.

Şöyle söyleyeyim; oyun, tarih dersi gibi değildi. Dolayısıyla sıkıcı değildi, akıyordu. 12 Eylül’ün üç kuşağı nasıl etkilediğini insan hikayelerinden yola çıkarak anlatıyordu. Benim gibi o dönem hakkında çok okumuş, çok dinlemiş biri için oyun yeni bir şeyler anlatmıyordu. Sadece hafızamı tazelemiş oldum. Oyun kişilerinden gördüklerim, duyduklarım beni şaşırtmadı.  Ama o dönemi tam bilmeyenler için oyunu izlemek mutlaka 12 Eylül hakkında farkındalık yaratacaktır.

Yeri gelmişken metinden aklımda kalan bir cümleyi eklemek istiyorum buraya:

"Farkında olanlar, değiştimek ister..."

Hani 80 sonrası bir dönem entel dantel filmler furyası vardır bilir misiniz? Nur Sürer’li, Tarık Akan’lı falan. O filmlerde 12 Eylül direkt olarak anlatılmaz ama, insan hikayeleri ve ruhsal çözümlemelerle o dönemin psikolojik yansımalarına değinilir. Bu oyunu izledikten sonra tam da öyle bir tat kaldı damağımda.

Yerdeki su neydi peki?

Sahnenin zemininde yer alan su, tam da oyunun ruhuna uygun bir şekilde çok zekice kullanılmıştı. Çünkü yönetmen ve sahne tasarımcısı, hafızalarda silik silik yer alan 12 Eylül kırıntılarını suya yansıtmış! Flu ama anlaşılır, karanlık ama dokunduran…

Mesela şu sahne çok etkileyiciydi bana göre:

“Ortada bir sandalye. Suyun içinde. Sandalyede bir kadın oturuyor. Elleri bağlı, belli ki işkence görmüş. “Ben kimseyi tanımıyorum, sadece sokağa çıkma yasağı bitmeden çocuğum  eve dönsün diye onu aramaya çıkmıştım!” cümlesini tekrar tekrar söylüyor. İşte tam da bu anda, suda yansımalar beliriyor. Kara gölgeler bunlar. Asker gölgeleri, işkence yapan adamların gölgeleri… Yüzleri yok, sadece gölgeleri var.

Yine başka bir sahnede suda bu sefer renkli yansımalar beliriyor. O dönemi çağrıştıran bir şarkıcının yansıması bu. Müşerreff Akay!  Kırmızı Türk Bayraklı elbise giymiş. Türkiyem Şarkısından bir kaç dize var fonda kısık sesle…

Yönetmen, suya görüntü yansıtma tekniği ile hafızamızda o günlere ait bölük pörçük yer alan kırıntıları adeta açığa çıkarıyor.  Hem de o günlerin bulanıklığını, karanlığını, tekinsizliğini ve de sırlarını düşündürerek…

Bence çok etkileyiciydi.

Oyuncular

Bütün oyuncuların emeğine sağlık ama ben en çok ilk kuşakta hemşire anne rolünü oynayan Radife Baltaoğlu’nu beğendim. Aytaç Arman’ın eşiymiş kendisi.

Tunç Başaran, Yeşim Ustaoğlu gibi değerli yönetmenlerin sinema filmlerinde rol almış, onlarca tiyatroda önemli roller üstlenmiş. İzlerken gerçekten hayran oldum oyunculuğuna, müthişti.

Skolyozu olan kız kardeş rolündeki Hazal Uprak’ın  bedenini kullanışı ve oyunculuğu da bence çok başarılıydı.  Oyunda emeği geçen herkesin emeğine sağlık tekrar...

Benden bu kadar... 

Uzun  bir yazı oldu, umarım sıkılmadınız.  O halde sloganımı atıp gidiyorum her zamanki gibi

#Tiyatroİyidir #Tiyatroİyileştirir…

NOT: 

Şehir Tiyatroları'na, Müze Gazhane'yi böyle güzelleştiren belediyeye binlerce teşekkür...

Mutlu pazarlar 


















 

 

22 yorum :

  1. Baştan sona keyifle okudum. "Farkında olanlar değiştirmek ister" sözü ne kadar doğru.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bayağı uzun oldu yazı, herhalde 3-4 saat sürmüştür yazması düzenlmesi :=) SAbrın için ayrıca teşekkür ederim )
      Evet, çok güzel bir söz, ben de unutmadan hemen yazmak istedim
      Sevgiler

      Sil
  2. hımm peki, aklımda olsun, gazhanede izlemedim tiyatro daha, ama pandemiden önce bu meydan sahne tarzı oyun çok izledim, keyifli oluyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben ilk kes meydan sahne deneyimi yaşadım, sevdim. Daha içinde gibi oluyorsun oyunun. Bakalım pandemi modundan ne zaman çıkacaksın Deep :)

      Sil
  3. Uzun,fakat etkileyici ve sürükleyici bir yazı olmuş.Kız kardeşim Radife' nin oyunculuğu ile ilgili yapılan övgü dolu ifadelerden mutluluk duydum.Ona ve tüm tiyatrocu meslektaşlarına selam olsun.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güzel yorumunuz için teşekkür ederim. Radife Hanım'ın performansı gerçekten de çok etkileyiciydi. İyi oyuncuların yer aldığı oyunları izleme şansı yakaladığım için çok mutluyum.
      İşini özenle yapan tüm tiyatro sanatçılarına sevgi ve selamlarımı iletiyorum.

      Sil
  4. anneme söz verdim, pandemi boyunca evde olucam diye :) evden çalışcam, sadece migrosa ve parka gidicem diye, bakalım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Anneye söz verildiyse tutulmalıdır tabii ki :)

      Sil
  5. Kadıköyü'de bitirmezler umarım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Burası zor biter, çünkü burada Kadıköylüler oturuyor, yerleşik bir kültür var. Taksim kozmopolitti, yaşanılan değil, eğlenilen, uğranılan yerdi.
      Ya da kendimi kandırıyorum; aksini düşünmek bile istemiyorum.

      Sil
  6. Hiç sıkılmadım:) İlgiyle okudum. Gazhane'de oyun izleyecektim fakat adım atamadım halâ. Bu yazı ateşleyici oldu:)
    Taksim ve Kadıköy satırlarına sonuna kadar katılıyorum. Geçtiğimiz cuma öğleden sonra ve akşamında Taksim'deydik. Kalabalığın içeriğine bakınca "Artık bu yüzden Kadıköy'e gidiliyor işte" demiştim. Üzücü. Değişimler olur, hiçbir şey yerinde saymamalı tabii ama değişimler ileriye doğru olduğunda, faydalı olduğunda güzel.
    Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir blog yazarı daha ne ister :) Teşekkür ederim güzel yorumunuz için. Bazen yazarken kendimi frenleyemiyorum. Sabah 7'de oturdum bu yazıya, 12'de ancak bitti :)
      Taksim konusunda yine de umutluyum. İBB'nin meydan projesi gerçekleştiğinde PEra eski güzel günlerine mutlaka dönecektir.
      KAdıköy'ün bu kadar kalabalık olması, insanların mecburiyetten buraya doluşması konusu ise biz Kasıköylüler için hem iyi hem kötü. Evet kültür sanat ayağımıza geldi, ama hafta sonu dışarıya çıkamadıktan sonra neye yarar :)
      Karışık duygular içindryim bu konuda. ÖZellikle yeme içme hayatının abartılı bir şekilde KAdıköy'de yığılması iyi olmadı. Denge lazım.
      Tiyatrolar burada kalsın, ama Taksim'deki barlar da eski haline dönsün :))

      Sil
  7. Selam Emre Koyuncuoğlu'un yönetmenlik yaptığı oyunu merak ettim. Ama Ankara'dayım. Sinop bienalinde tanıştık. Oyun yazma atölye çalışmasına katıldım. Bir oyun nasıl yazılır nasıl sahnelenir eğitimini verdi. Beş kişi şair yazar oyuncu vardı. Ben sadece rehberlik raporları yazan birisi olarak oyun yazdım ve TIR tiyatrosunda sahnelendi. Emre Hanım toplumsal olaylara duyarlı ve farklı teknikleri deneyen yönetmen. Pandemide sanat iyidir. Daha hiçbir oyuna gitmedim. Sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Selam,
      Ben de bu yönetmenin oyununu ilk kez izledim ve başarılı buldum. Hatta merak edip özgeçmişine baktım, çok güzel ve etkileyici bir kariyer yolculuğu var. Artık ben de kendsini takipteyim.
      Bu arada sizi de tebrik ederim, oyun yazma demeyimi nükemmel bir şey. Benim de benzer bir deneyimim olmuştu ve çok heyecan vericiydi.
      Pandemiş döneminde şehir tiyatroları açık olduğu sürece ben oyun izledim az da olsa. Başka türlü nasıl nefes alabiliriz..
      Sevgiler

      Sil
  8. Çok güzel akıcı bir anlatım olmuş teşekkürler emeğiniz için.
    Ben 80 darbesinde 12 yaşındaydım. Yaşadığımız ilçede öyle belirgin olaylar, eylemler olmamasına rağmen yolun iki tarafına konuşlanan ellerinde makinalı tüfekli askerler ilk hatırladığım. Yolun karşısına geçmek istediğimde bana izin vermemişti git evine demişti. Sonrasında hep pencereden bakmıştım.
    Zor günlerdi tabii büyük şehirler çok acı çekmiş, yaşamış insanlarla dolu. Bu acıları da sahneye, filme, diziye aktaranlardan daha ayrıntılı görüyoruz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim, bu güzel yorumunuz için :) KEşke her hafta sonu yazabilsem.
      Sakin bir kasabada geçen çocukluğunuza bile nasıl travmatik bir anı kalmış 12 Eylül'den
      Dediğiniz gibi bu acılarla yüzleşebilmenin tek yolu sanat. İstanbul'da belediye el değiştirdiği için şehir tiyatrolarının çehresi de değişti iyi ki. Yoksa bu tür oyunları seyredemiyorduk.

      Sil
  9. Bir dönem sahne sanatlarının sıkı bir takipçisi olan ama yoğun bir iş sürecinde toprakları kuraklaşmış ben için çok keyifli bir okuma olduğunun altını çizmek isterim önce ve uzun yazan biri olarak da sürükleyen uzun yazılara bayılırımın altını çizerim. Fazlasıyla keyif veren bir okumaydı yani, teşekkürler:) 12 Eylül kısmına girmiyorum, acılar deşilmesin diye!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öncelikle yorumunuz için çok teşekkür ederim:) Sabah 7 öğlen 12 arası 5 saat yazıyla uğraşmama değiyor bu yorumları gördükçe :)

      sevgilerimle

      Sil
  10. Boyle guzel, nitelikli bir sanat eserinin her yonuyle anlatilmasi canlandirici etki yapti sikilmak soyle dursun.Ozledik .Hem de ulkemizde tiyatronun boyle canli olmasi,anlatim yenilikleri vb sizin izlenimleriniz uzerinden bize de olumlu yansidi.O heyecani hissediyor insan.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim güzel yorumunuz için:)
      Her gittiğim oyunu detaylı anlatmaya çalışıyorum, keyifli okuduysanız ne mutlu bana:)

      Sil
  11. Tiyatro yorumlarınıza ve elbette diğer yazılarınızdaki üslûba bayılıyorum. İstanbul sanatsal açıdan büyük imkânlar sunuyor. İzmir Tiyatro Festivali kapsamında Kadıköy Tiyatrosunun Elveda Bay Haffmann oyununu izleme imkânı bulabildim. Oyuncular çok başarılıydı. Çok teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim, bunu sizden kaç kere duydum bilmiyorum ama her seferinde çok ama çok mutlu oluyorum:)

      Tiyatro çok güzel bir şey, ben üç gittiysem birini ancak yazıyorum burada. İyi ki sanat var, iyi ki bizler sanattan keyif alacak bakış açısına sahibiz..
      Sevgiler

      Sil