21 Şubat 2017 Salı

Kadıköy Haldun Taner Sahnesi Mayıs'ta kapanacakmış!

Bu yazıyı ellerim titreyerek ve gözyaşlarıma engel olamayarak yazıyorum. Çünkü az önce aldığım bir haber beni kelimenin tam anlamıyla allak bullak etti:

KADIKÖY HALDUN TANER SAHNESİ MAYIS AYINDA KAPANACAKMIŞ ! (tadilat yapılacakmış!)

Bu resme iyi bakın, belki de bu binayı son görüşünüzdür! Çünkü ben, tadilat yapılacağına ve sahnenin büyütüleceğine inanmıyorum!



Mart ayı biletleri bugün saat 11'de satışa çıkacağı için ben de sabah 8:30 gibi tiyatro gişesine gittim. Tiyatro müdavimlerinden biri “Mart, nisan iki ayımız kaldı; zaten mayısta bina boşaltılıyormuş. Burada çalışanları da başka sahnelere dağıtacaklarmış” dedi. O an gözyaşlarım gözümü ısıtmaya başladı. “Belki tadilat olur, yeni sezona yetişir!” dedim bütün iyi niyetimle... “Hayır” dediler, “En az iki sene sürecekmiş inşaat!”

İşte o an ağlamaya başladım. “Ama bu sahne çok küçük, büyük oyunlar buraya gelemiyor. Üsküdar sahnesini de yıkmışlardı, şimdi büyük bir sahne yaptılar “ dedi en müdavim izleyicilerden biri. Tam da o sırada yanımızdan büyük oyuncu Mazlum Kiper geçiyordu... Sanırım bu duygusal an, benim de hafızama böyle kazındı...

Ama" dedim, "burası tarihi eser değil mi, nasıl yıkılabilir tarihi eser?” 1969 yılında dünyanın dördüncü büyük sanat merkezi olarak hizmete giren ve 2008'den bu yana tam 10 senedir tadilat nedeniyle kapalı olan Taksim'deki Atatürk Kültür Merkezi gibi mi olacak yani Haldun Taner Sahnesi'nin sonu da!

Kalbim sıkıştı, orada daha fazla duramadım, attım kendimi sokağa... Şakaklarım zonklayarak eve gedim, bu yazıyı yazmak istedim... Zaten uzun süredir düşünüyordum, bu bina neden bu kadar bakımsız; neden boyası, dış temizliği yapılmıyor diye. Demek plan başkaymış! Ama nasıl olur, hala aklım almıyor, hala yüreğim kabul etmiyor! Yoksa yerine bir... Off düşünmesi bile ürkütücü!

Haldun Taner Sahnesi sadece bir tiyatro sahnesi değil ki, toplumsal bellekte yer etmiş bir simge orası... Aynı “Boğa” gibi, insanların önünde buluştuğu bir simge... Yanında dizilen çiçekçileriyle, estetik binasıyla bir güzellik... Mesele sahnenin yetersiz oluşuysa eğer, dokunmazsınız Haldun Taner'e, yaparsınız yeni bir bina başka bir yere... Yok ben bu konuda iyi niyetli düşünemiyorum... 



Açtım bina hakkında yazılanlara baktım:
1927 yılında yapılmış bu bina, 90 yaşına gelmiş günümüzde... Kadıköy Meydanı'nı simgeleyen üç neoklasik yapıdan biriymiş. Önceleri hal binasıyken 1984'de kültür merkezine dönüştürülmüş. Üst katında Devlet konservatuvarı var...”

.............................

Benim üzüntüm sadece sahnenin kapanacak olması yüzünden değil; benim üzüntüm anıların, alışkanlıkların, güzelliğe dair bir şeylerin daha yok edilmek istenmesi yüzünden...

Bir mucize olsun, lütfen; lütfen bir mucize olsun...

GÜNCELLEME- 1 : (saat 12:01) Tekrar gittim gişeye, konu açılınca sırada bekleyen yaşlı bir tiyatro izleyicisi şöyle dedi: " Madem bu bina eskidi diye kapanıyor, o halde biz yaşlıları da öldürsünler, aynı şey!"  Ürperdim...

GÜNCELLEME - 2 : Güya binanın tamamı değil, bir kısmı yıkılıp sahne büyütülecekmiş! Hatırlarsanız AKM de Avrupa'nın en büyük opera sahnesi oluyordu!

GÜNCELLEME - 3 : (09/03/2017) Şehir Tiyatroları'na ve İBB'ye yazdığım onlarca tweet'e bir tane bile yanıt alamadım. Fakat dün konuştuğum insanlar, salonun tadilata gireceğine dair duyumlarını benimle paylaştılar. Tiyatroda çalışan iki yönetmen de oraya bir tiyatro kompleksi yapılacağından, ciddi bir tadilat olacağını söylemi arkadaşlara. Fakat projeyi nedense kimse basına açıklamıyor...

GÜNCELLEME - 4 : ( 10/02/2017)

Nihayet tweet'lerime aşağıdaki gibi bir yanıt geldi. Projelendirmenin devam ettiğini, inşaat ile ilgili net bir tarih olmadığını belirtmişler. Tiyatroda çalışan benim konuştuğu herkes Mayıs-2017 demişti. Umarım bu resmi yanıt doğrudur, umarım tiyatromuz uzun süreli bir tadilata girmez. Mayıs'da göreceğiz. 



24 yorum :

  1. işimiz mucizelere kaldı maalesef ...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok karmaşık duygular içindeyim şu an...

      Sil
  2. Elimizde bir tane bile güzel şey bırakmayacak bunlar. Büyük sahneymiş. Gitsin yeni sahne yapsınlar madem buna niye dokunuyorlar ki. Öffff...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Söz bitiyor, bazen gerçekten de söz bitiyor...

      Sil
  3. Böylesine güzide sanatsal yerlerin bu durumlara maruz kalması üzücü. Umarım ya vazgeçerler ya da tadilat yapıp tarihteki yerini sağlamlaştırırlar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tek umudum, Kadıköy halkının bu konuya göstereceği duyarlılık...

      Sil
  4. Offff:((( Bu değerleri korumazsak biz neyiz ki! Her şeyin "daha" büyüğü, "daha" moderni, "daha" bilmem nesi yapmak için elimizdekilerin yok oluşunu izliyoruz. Bazen sadece tarih olarak değil bir sembol olarak bakarız bazı şeylere. Geçmiş yıllarda İnci pastanesini de yok ettiler. Bazıları da çıktı "zaten çok da lezzetli değildi artık" gibi laflar etti. Mesele o değildi ki zaten, en lezzetlisini yapan belki yüzlerce mekan bulursun. Mesela sembol olmasıydı, İstiklal caddesi deyince aklımıza gelen, ayakta da olsa gidip yiyelim dediğimiz küçücük özel bir yerdi. İnci şimdi var evet, yepyeni. Adım atmadım, gideceğimi de sanmıyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok güzel bir yerden bakmışsınız olaya. Ben de aynen sizin gibi düşünüyorum. Az önce bilet kuyruğunda bazı tiyatroseverler "Ama sahne zaten çok küçük, büyük prodüksiyonlar gelemiyordu" dediler. Büyük prodüksiyonları izlemek isteyenler de başka sahneye gidiversin, ya da Kadıköy'de başka bir yere yeni bir salon yapılsın... Çok üzgünüm, bu konuyu her gün sosyal medyada dle getirmek istiyorum, belki birlikte ses çıkarırsak bu duruma bir "dur" diyebiliriz...

      Sil
    2. Bu konuda üzerime düşen bir görev olursa seve seve.

      Sil
  5. Ah ulan
    yazık be tükürdüler her güzel şeyin içine

    YanıtlaSil
  6. Çok üzüldüm..çok çok anımın olduğu yer ...ne diyceğimi bilemedim..
    tek diyeceğim..inandıkları şeyden bulsunlar.......................

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Belkş de biz kötümseriz, ne bileyim belki gerçekten de tadilat yapıp sahneyi büyüteceklerdir... Ama onca şeyden sonra insan inanamıyor işte...

      Sil
  7. Kadıköy belediyeasi imza kampanyası başlatsın.Hatta sanatseverler tarafından referanduma gidilsin. Eski hali yerinde kalsın.Ne gereği var.Tarihi kimliğimizi yeniden inşa etmeye. Tarih mekanlar görüntüsüyle güzeldir.Muhim olan küçüklüğü yada yer darlığı değildir.Muhim olan duygularınızdaki anlardır...

    YanıtlaSil
  8. Tiyatro'ya, sanata, ve dahi bilime düşman olan bir siyasi iktidar dönemideyken bu tarz habeleri göremeye malesef bu Millet alıştı! ://

    YanıtlaSil
  9. Sahnenin gerçekten bakıma ihtiyacı olduğunu düşünüyorum. Konuştuğum yetkililerin projeye dair verdikleri bilgiler beni heyecanlandırdı. Dış cephe korumalı olacağı, sahne koltuk kapasitesinin artacağını ve hatta bunun yanında bina içerisine bir de çocuk sahnesi yapılmasını planladıklarını anlattılar.
    Harbiye Sahnesi, Üsküdar Müsahipzade Sahnesi yenileme çalışmalarında olduğu gibi hızlıca bitireceklerini söyledi.
    Ben büyükşehir belediyesine bu konuda güveniyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de güvenmek istiyorum ama AKM örneğini düşündükçe ne yazık ki sizin kadar pozitif bakamıyorum bu konuya. Umarım yanılırım, umarım siz haklı çıkarsınız...
      Çünkü yapılanlar gerçekten de yapılacakların teminatı oluyor ister istemez..

      Sevgiler.

      Sil
  10. Atatürk'ün cumhuriyetini yıkıyorlar adım adım. Büyütmek ne demek? Git başka yere büyüğünü yap. Bırak o anılarıyla birlikte yaşasın. Bu fikrin sahipleri yıkılmadan yıkılmadık eser kalmayacak ayakta...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. "Koruma" kavramı bizde bilinmiyor... İstanbul'un korunmuş olduğunu hayal ediyorum da...

      Sil
  11. Bu yazıyı yazan ve yorumlayanlar... kendinize artık gerçeği itiraf eder misiniz?
    Hiçbirşey olduğu yok kendi dünyanızda bunalıma girmeyin. Her şeyin güzelleştiği gibi onu da güzelleştiririz, siz bir rahat durun da.

    YanıtlaSil
  12. Keep calm gencler. Yikilamaz ,Haldun Taner 'in arkasinda yer alan Devlet Konservatuvari icin de yillar boyu (hocalarimizin hocalarinin orada okudugu zamandan bu yana ) kime sorsan okulun maltepe-kartal taraflarina taşınacağı buranin yikilacagi rivayet edilir . Ama hala oradayiz yikilmadik ayaktayiz :)

    YanıtlaSil