24 Kasım 2019 Pazar

Bir Mehmet Hikayesi

Bizim ofiste yeni bir çocuk işe başladı. Yirmi beş, yirmi altı yaşlarında. Kod adı Mehmet olsun. Temiz yüzlü, saygılı, efendi bir çocuk. Tekstille ilgili bir eğitim almamış ama iki yıllık inşaat teknikerliği üzerine açık öğretimden işletme bitirmiş. Yani okumuşgillerden oluyor kendisi, teorik olarak cahil değil.

Çok konuşkan bir tip değil. Ben de değilim zaten. Ara ara işle ilgili bir şeyler öğretirken dünya görüşünü anlamak için espriyle karışık sorular soruyorum Mehmet’e. Mesela “Ne tip müzikten hoşlanıyorsun?” dedim bir keresinde. “Ben her şeyi dinlerim” dedi. “Peki ya rap müzik?” diye sordum. “Çok severim” dedi. Aldım cebime koydum bu yanıtını.

Ortamda çok gürültü olunca takıyorum kulaklığı müzik dinliyorum ofiste. Spotify çalma listelerim genellikle sözsüz “study music” lerle dolu. Çok nadir Türkçe sözlü müzik açıyorum. Biri de Ezginin Günlüğü. Geçenlerde Mehmet’e denk geldi bu müziklerden biri. Dedim “Ezginin Günlüğü biliyor musun?” Dedi ki “Yoh yoh…” Üzerine dedim “Zülfü sever misin?” Anlamadı önce ne dediğimi, belli ki duymamış hiç böyle bir isim, garipsedi. Tekrarladım “Zülfü Livaneli sever misin?” “O ne? “ dedi. Muhtemelen  sorduğum sözcüğün bir insana ait isim olduğunu bile anlamadı! Dedim “Türkiye’nin en önemli sanatçılarından biridir kendisi. Yazar, besteci, sinema yönetmeni…”  Dedi “Hiç duymadım, ama araştırayım…”  Başımdan aşağıya kaynar sular döküldü. “Evet araştır” dedim. Çok ama çok üzüldüm sonra. Tamam herkes Zülfü sevmeyebilir, ama  bu çok önemli  sanatçımızın adını  bari duymuş olsaydı genç adam!

Eskiden tipine bakarak insanların dünya görüşleri hakkında fikir yürütürdük. Bazılarınız hatırlarsınız. İyi bir şey mi bu? Değil elbette ama ne bileyim en azından  insanların dünya görüşleri vardı. Che şapkası, pos bıyık, yeşil parkalar solculara aitti. Sağcılarda ise Barış Manço bıyığı vardı mesela. Düşünüyorum da şimdilerde hiç böyle şeyler kalmadı.  Bu Mehmet’de olduğu gibi hemen hemen her gencin saçı uzun, aşağıya doğru uzanan kıvırcık pis sakalları var, hepsi yırtık kot giyebiliyor, çoğunluğu rap denilen ritimli sözleri dinliyor.  Küpe falan takıp dövme yaptırıyorlar. Herkes adeta birbirinin kopyası gibi. Altını çiziyorum, insanların belirli dünya görüşünü tanımlayan sembolleri üzerlerinde taşımaları doğru değil belki ama, Mehmet gibi boşlukta olmaları ne derece kabul edilebilir? Mehmet'leri düşününce retroya güzelleme yapasım gelmesi çok da anlamsız kalmıyor bu durumda.

Zülfü Livaneli’yi bilmediğini öğrendikten bir kaç gün sonra “Oy verdin mi?” diye sordum Mehmet’e. Ne cevap verdiğini gerçekten anlayamadım. Çünkü ağzında eveledi geveledi. İktidar partisine vermiştir diye düşündüm. Ama bundan da emin olamadım.  O derece renksiz ve anlaşılmaz çünkü kendisi. 

Şimdilerde askerde genç adam.  Bastırmış otuz bini babası, on sekiz gün paşalar gibi bedelli askerlik yapacak Anadolu’nun tehlikesiz şehirlerinden birinde Mehmet!

Dedim ki askere gitmeden önce “Bari size şınav falan çektirseler askerde.” Gülümsedi, dedim ya çok efendi ve sessiz bir çocuk. “Bedelli askerlik ne kadar kötü bir şey” dedim sonra, yine gülümsedi. “Parası olmayan gariban çocuklar operasyonlarda can versin, diğerleri bastırsın parayı askerde patates bile soymasın, adalet mi şimdi bu!” dedim espriyle yumuşatarak. Yine gülümsedi. Muhtemelen bu söylediklerime anlam da veremedi. Çünkü O’nun için parayı verip askerden “yırtmak” en doğal hak. “Vicdani red” diye bir tanımlama olduğundan bihaber olduğuna bahse girmeye gerek var mı sizce…

Bunları anlatırken “Şimdiki nesil ne berbat” tezinden yola çıkmadım yanlış anlaşılma olmasın. Olayı kuşak çatışması klişesine asla bağlamayacağım. Sadece seksenli yıllarda (Kenan paşa sen çok yaşa)  gibi şahısların ektiği rüzgarların nasıl fırtınalara dönüştüğünün küçük bir örneğidir bu anlattığım kod adı Mehmet olan genç adam…

Evet Mehmet’in direkt suçu yok belki böyle bomboş kafalı olmasında, ama benim de suçum yok, ne yapayım bu saatten sonra bunlar için ben? Zülfü Livaneli’nin adını öğretsem ne olur,  bir iki kitap versem ne olur…Mehmet bu saatten sonra olsa olsa iyi bir tüccar olur!

Fonda çalan müziği hayal edin;

“…Geçmişler olsun, geçmişler olsun…”


13 yorum :

  1. Ya bak.boyle birileriyle karşılaşınca ben çok sinirleniyorum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben sinirlenmiyorum,sadece çok üzülüyorum

      Sil
  2. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  3. İyice seyrekleşti yazılarınız. Belli ki işleriniz yoğun:) Yine de bir fırsatını bulup iki satır yazabileceğinizi düşünüyorum. Çünkü sizin yazılarınızı okumayı seviyorum, biliyorsunuz. Konuya gelince iki değerlendirmem var;
    Birincisi tipine bakınca insanın dünya görüşü artık belli olmuyor diyorsunuz. Bunu nasıl dersiniz? Ben bakınca anlıyorum hemen, özellikle kadınların ve o kadınların yanındaki adamların. Evet, eskiden erkekler siyasi görünüşlerinden belli oluyordu, giyimlerinden, bıyıklarından, şimdi kadınlara geçti bu özellik.
    İkinci olarak bedelli askerliğe dair biraz farklı düşünüyorum sizinle kusura bakmazsanız:) Devleti yönetenlerin yanlış politikaları sonucunda askere verilen görev sınırlarımızın dışına taşmış durumda. Eğer söz konusu vatan topraklarını savunmak ise hep birlikte canımızı seve seve veririz. Ancak senelerdir devam eden dış destekli terör ve Suriye topraklarındaki ABD nin çıkarları uğruna bulaştığımız savaş, nice canlar almış ve almaya devam ediyor. Ben giden canlara şehit diyerek teselli edenlere ve bu mücadelenin kutsallığına inanmıyorum. Benim nazarımda askerlik görevinde can verenler, yaralanıp sakat kalanlar ne şehittir ne gazi. Onlar sadece yanlış politikaların ve yöneticilerin mağdur ettiği zavallı, gariban insanlardır. Benim oğlum da bedelli askerlik yaptı. Bu ortamda varımı yoğumu satar yine aynısını yaparım. Neye kızıyorum biliyor musunuz? Şehit olan oğlu için babaların on tane oğlum olsa yine gönderirdim askere deyişlerine. Annelere bir de sormak lazım aynısını. Anaların ölene kadar unutamayacakları acıyı bedelli askerlik yapanlar dindiremez kanaatimce.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet ben de bloga yazmayı, sevdiğim blogları okumayı çok özledim. Daha çok zaman ayırmam lazım. Hatta sizin blogda nefis bir yazı dizisi gördüm de geniş bir zamanda okumak üzere erteledim :)
      Yazdığınız yorumlarda size tamamen katılıyorum. Öncelikle kıyafet konusuna gelirsek, ben aslında kadınları düşünmeden direkt genç erkekler temelinde yaklaşmıştım konuya. Anlattığım gibi, küpe saç sakal olunca sanırsınız entel dantel, ama görünen öyle içerisi başka bir boşlukta.
      Askerlik konusunda da çok haklısınız. Ben sadece parası olanlarla parası olmayan arasında böyle bir farklılık olmasına karşıyım. Askerlik ya gönüllülük temelinde olmalı, ya da profesyonel ordu kurulmalı...
      Bilmiyorum galiba tek bir cümle ile özetlenebilir bu durum:
      "EĞİTİM ŞART"

      :)

      Sil
  4. Düşündüm de sanırım benim oğlanlar da bilmez Zülfü Livaneli'yi. Zaten bazen öyle basit şeyleri bilmemiş oluyorlar ki şaşkın kalakalıyorum. Önümde ders çalışıyordu, sondum hemen, tabii ki bilmiyomuş. Hemen Karlı Kayın Ormanı'nı açtım dinletiyorum şimdi :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaşasın, yazım işe yaradı :) Denizyıldızları misali :)
      Ada albümünü de sevebilir belki :)
      Bir de varsa evde Serenad, okutun derim, sizinkiler okumayı seviyor nasılsa :)

      Sil
    2. Zülfü'den Leman Sam'a ondan Aysel Gürel'e geçiş yaptık :)

      Sil
    3. Fırtınada, ak ayazda, sürgün her yerde hep yalnızdır.. :)

      Sil
    4. Sabah onun ezgisini mırıldanıyordu Metos. Kahvaltıda Bilgiç'e sordum Zülfü Livaneli'yi, onun tabi her bişeyden haberi olduğundan yazar kimliğini bildi :D Sürgün'ü dinledik birlikte.

      Sayende gözümden kaçan bir konuyu ele almış oldum :)

      Sil
    5. Nasıl mutlu oldum anlatamam :)

      Sil
  5. Ne yazik ki 80 sonrasi cahillestirme politikalari ise yaramis.Ben de Balikesir'e kisa sureli ugradigimda, yakinlarda bir muze olup olmadigini zincir marketlerden birinin kasasindaki gence sorunca "muze ne" demisti.Cok uzulmustum. Egitim tek basina kisinin meselesi olmadigi icin suc bireylerde degil.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne söylenilse inanan, sorgulamayan, yığın psikolojisiyle hareket eden insanlara ihtiyacı var çünkü sistemin, yoksa kendini nasıl sürdürecek...

      Müze konusu ise gerçekten çok ama çok acı...

      Sil