23 Eylül 2014 Salı

Koton'un rezil reklamları yayından kaldırılsın!

Koton'un “Çocuk kafası, Çocuk modası” reklamını ilk gördüğümde nefret ettim ve bu konuyu blogumda mutlaka yazmalıyım dedim kendi kendime. Benim yazı işi biraz geç kaldı, fakat bu arada internete şöyle bir baktım da Pedagoji Derneği reklamı durdurması için Koton'a mektup yazmış, Twitter'da #kotoncocuklarımızıkullanma etiketi ile tepkiler yağmış, Change.org'da imza kampanyası açılmış. Demek ki bu ülkede hâlâ Koton Kafasında(!) olmayan sağduyulu insan sayısı az değilmiş, ne güzel dedim kendi kendime.



Daha geçen gün hatırlarsanız ilkokul günlerinden bahsedip kendi aramızda nostalji yaparken, yerli malı haftasında muz pahalı olduğu için okula götürmek ayıp karşılanırdı diye konuşuyorduk. Geldiğimiz noktaya bakın, şaka gibi! Bir giysi markası çıkıyor, “Bir beden büyük almayın, seneye de giymem, moda neyse onu giyerim” sloganını küçük bir kız çocuğuna söyletebiliyor! Üstelik o kız çocuğunu küçük bir kadın gibi giydirerek, bir ton makyaj yapıp büyük bir kadın bakışları ile resimlerini çekerek yapıyor bu işi.

Sosyal medyadaki tepkiler ve Change.org'daki imza kampanyası sonrasında Koton yetkilileri lütfedip şöyle bir açıklama yapmışlar:

Koton müşterilerini dinlemeyi ve onların görüşleriyle uygun şekilde hareket etmeyi ilke edinmiş ve bugünlere bu yaklaşımla başarılı bir şekilde gelmiştir. Son reklam kampanyamızda kullandığımız ve imza kampanyanızda bahsi geçen sloganımızı dün akşam itibarıyla iletişim faaliyetlerimizden çıkardığımızı ve bu sloganı içeren billboardları değiştirdiğimizi bilgilerinize sunarız.

Müşterilerimizin görüş ve istekleri Koton için her zaman yönlendirici olmaya devam edecektir. Saygıyla duyururuz.

Koton

Ne yapmış, sadece “seneye de giymem” sloganını değiştirmiş, oysa reklam baştan sona çocuklara korkunç mesajlar veren rezilliklerle dolu ve hâlâ televizyonlarda dönmeye devam ediyor.
Reklamda verien mesajların hepsi birbirinden berbat, hangi birini anlatsam ki!
İyi ve pahalı marka giyinen insanların nasıl ayrıcalıklı olduğunu anlatıyor, parası olanın bir üst sınıf muamelesi göreceğini söylüyor, satır aralarında "iyi giyinmezsen seni adam yerine koyan olmaz" diyor, "dış görüntün güzel olmalı" mesajı veriyor, yani "parası olan mutlu olur" demeye getiriyor,“okumadan yazmayı öğrendi” şeklindeki argo tanımlama ile küçücük çocukların birbirlerine kur yapmasını ima ediyor, pedofilinin yaygınlaşmasını hiçe sayarak resmen çocukları cinsel obje gibi kullanıyor. Ayrımcılık konusunda insanlık adına yapılabilecek ne kadar hata varsa hepsini yapıyor reklam, hem de fütursuzca! 
Reklamı daha fazla anlatmayı içim kaldırmıyor açıkçası!
Bir rezillik, bir soytarılıktır gidiyor anlayacağınız. Para kazanmak için çocukların masumiyetini hiçe sayan bu rezillikler, kapitalizmin sonuçları maalesef! Bu rezil reklamlarda çocuklarının oynamasına izin veren aileleri ise zaten anlamak mümkün değil! Biz de saf gibi “efendim eskiden okula muz götürülmezdi, çünkü alamayanlara ayıp olurdu” diye nostalji yapıyoruz. Heidi masumiyeti ile büyüyen bir nesiliz çünkü, Winx kızları, mankenler, starlar yükselen değer olmuş çoktan! Harbiden de dinozor kafa kalmışız... 


Yüksek perdeden konuşmak moda ya, ben de sesleniyorum aynı onlar gibi, belki sesimi duyan olur:

  • Ey RTÜK, reklamlarda bütün bu rezillikler olup biterken efsaneleşmiş Kemal Sunal'ın “eşşoğleşşek” gibi  komik ve nispeten çok daha masum bir lafını sansürleyeceğine dön de bir bak bakalım, Koton gibi markalar çocuk istismarını nasıl gözümüze gözümüze sokuyor?
Yok, onlara bir ceza vermezsiniz tabii ki, çünkü kapitalist değerlere övgü yapıyorlar, ne suç işliyorlar ki? “Bol bol tüket, daha da çok tüket, en fazla sen tüket!” mesajını veriyorlar gayet masumca(!) Çocuklar tüketmeye  teşvik edilmeli ki sistemin çarkları dönsün, çocuklar marka fetişisti olsun ki o devasa devasa yapılan AVEME' ler yaşasın değil mi! Zira bir beden büyük alınıp da seneye de aynı giysiyi giyen çocuklar, büyüdüklerinde tutumlu olurlar, sonra kim gider aveme'lere değil mi?

Pardon RTÜK, şikayetimi geri alıyorum, sizi meşgul etmeyeyim böyle saçma şeylerle, sistem yürüsün, çocuklar birbirleriyle  kıyasıya zenginlik rekabeti etsinler, güçlü olan güçsüzü ezsin, yoksulların canı çıksın! Hatta hınç yapsınlar, zenginlere düşman olsunlar, ellerinden bir şey gelmezse de Bonzai var, ekstazi var, sarma vaar, tiner vaar, bir şekilde yollarını bulurlar elbet!

Yeter ki sistem yürüsün!

Hay bin kunduz!


 Not: Change.Org'daki imza kampanyasına destek vermek isterseniz, burada.


44 yorum :

  1. Bende çok tepkiliyim bu reklamlara. Blogumda pedogoji derneğinin mektubunu yayınlamıştım. Kendi çocuklarıma fiyat değil değer öğretmeye çalışıyorum ama çevreden resmen bombardıman var.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gerçekten de bu kadar bombardıman altında doğru değerlerle çocuk yetiştirmek çok ama çok zor...

      Sil
  2. imzamı da attım, sayfamdan pedaloji'nin mektubunu da yayınladım. Hatta 2 kez imza attım ve gerekçemi de aynen senin yazdığın şekilde özet olarak ifade ettim. Eline koluna sağlık. Bu reklamın daha ilk haftadan RTÜK tarafından kaldırılmamasını da aynı biçimde kınıyorum. Yazıklar olsun hepsine. Duyarlı olduklarını her fırsatta salya sümük ağlayarak belli edenler, çocuk ve aile konusunda çoook hassas olduklarını iddia eden sorumlu malum kişiler nasıl olup da buna gözlerini yumdular. Abarttığımızı söylemesinler sakın asıl abartan başta Koton sonra denetleme mekanizması RTÜK ve Aile ve Sosyal Politikalar Bakanı ve yardımcıları. Kendileri acaba sorumlulukları kapsamında olan Aile yi es geçip Sosyal Politikalar'ı ma daldılar hepten? Sonra düşünürler bu nesil Z kuşağımı Y kuşağımı XYZ kuşağımı diye? Ne ekersen onu biçersin. Ay çok kızgınım bu konuda kendimi tutamadım yine. :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kızmakta haklısınız, haklıyız.. Sahi nerede aile bakanı (aile bakanı gibi saçma bir kurumun varlığı bile nasıl bir ülke olduğumuzun işaretidir!)
      Elbette bu tip reklamlara bir şey demezler, kapitalist kapitalisti korumayıp da yoksul halkı mı koruyacak? Çok safız çookk!

      Sil
  3. Beni de çok sinir eden bir reklamdı bu. Çocukları bir algı nesnesi olarak ortaya atan bu türdeki reklamlara gıcık oluyorum! Bir süre önce "istismar edilen çocuk nasıl baskı altında tutulur" başlıklı bir yazı yazmıştım bloda. Yorumlardan birinde Masal Yıldızı isimli arkadaşımız reklamlara dikkat çekmişti. Çocukların oynatıldığı reklamlara... Ve çok hak vermiştim kendisine. İşte bu da yeni bir örneği. Çocuğa tatminsizlik ve gözü doymazlık mesajını vermesinin yanında, pedofiliye de çanak tutuyorlar reklamlarla. Yazık günah vallahi billahi! (ilginizi çeker ise yazımızın ve bahsettiğim yorumun yer aldığı link http://birdunyafikir.blogspot.com.tr/2014/08/istismar-edilen-cocuk-nasil-baski.html)
    İşten dönerken bakacağım Koton kaldırmış mı reklam afişini...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mutlaka yazınızı okuyacağım.. En azından bizler gibi düşünenler hala var diye sevinir hallerdeyiz, ne trajik durumdayız !

      Sil
    2. Baktım, kaldırmışlar reklam afişini. Oh olsun!

      Sil
    3. Çok sevindim, demek ki yükselen sesler bir işe yarayabiliyor :)

      Sil
  4. Oh be bu konuda benim gibi düşünen insanlarda varmış, bu reklamı ilk gördüğümde bir sürü sayıp söylemiştim de bana abartıyorsun, saçmalıyorsun diyeler oldu. İşin komik yanı insanlar hangi kafada yaşıyorlar bilemiyorum ama bu reklamı sempatik bulan azımsanmayacak bir kesim var, üstelik bu insanlar çoluk çocuk sahibi. Bu cahillikle çocuk yetiştirenler ilerde ergen çocuklarının tatminsizliğinden illallah etmeye, öz güvensiz, kişiliksiz, beceriksiz evlatlara sahip olmaya mahkumlar bence.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu reklamı sevimli bulan çoluk-çocuk sahibi insanlar olduğuna inanamıyorum! Yazık ki ne yazık!

      Sil
  5. Bez reklamları, çocuk giyim reklamları o kadar düşüncesiz ve kalitesiz hazırlanıyor ki... Acun' un yarışması da kaldırılmalı bence. Çocuğu kullanan, çocuğu her türlü tehlikeye açık bırakan davranışlardan vazgeçilmeli.
    Tepki olması çok doğal. Bunu dikkate almalılar. Duyarlılığınız için teşekkürler.

    YanıtlaSil
  6. Acun'un programını hiç izlemedim, onun gibilere tahammül etme sınırlarım dolmuş :)
    Ben teşekkür ederim yorumunuz için, sevgiler :)

    YanıtlaSil
  7. Ankara Kentpark AVM afişindeki manzara : Manken gibi poz vermiş çocuk elleri cebinde ve afişte yazan yazı : "Benim tarzım, benim alışveriş sokağım." Çocukların masumiyetini istismar edip, onları özendirip, ailelerin hayır diyememesini kullanıp para kazanmaya çalışan tüccarlara yazıklar olsun. Bu durum daha da kötüleşiyor bahsettiğiniz gibi algı bambaşka boyutlara ulaşıyor. Toplumu başkalaştıran zihniyet çocuklara kadar indi maalesef.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. "...Bu çocuklar büyüyecek, bu çocuklar büyüyecek, bu çocuklar...
      Bilmezlikten gelme Ahmet Abi..."

      Edip Cansever

      Sil
  8. İlk gördüğüm de g+ dan "çocuklar okula eğitim görmeye gidiyor, anne babalarının egolarını tatmin etmeye değil." Ve Ford'un varisinin sözlerini yazmıştım: Her şey önümde gerçekleştirecek hiç bir hayalim yok. "15 yaşına geldiklerinde onlara ne vermeyi düşünüyorsunuz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok güzel bir örnek vermişsiniz. Bu tatminsiz çocuklar ileride nasıl mutlu olacak, kimsenin, hatta anne babalarının bile umurunda değil!

      Sil
  9. kesinlikle katılıyorum, kapitalizm elini çocuklarımızdan çek, twitter ve facete paylaştım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Din istismarı, çocuk istismarı, kadın istismarı, vatan-millet istismarı...
      Konular farklı fakat amaç hep aynı:
      Daha çok kazansınlar, daha çok yesinler!
      Bu elbet değişecek, bu dünya böyle sürmeyecek, umudum var yine de..
      Sevgiler

      Sil
  10. Geçtiğimiz Perşembe yazmıştım(http://esralounge.blogspot.com.tr/2014/09/cocuklarda-tuketim.html) seninde ele aldığını görünce çok sevdim. Farkındayız ve farkındalık yaratmak için hepimiz var gücümüzle çabalıyoruz.
    Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben bu aralar sevdiğim blogları bile okuyamıyorum, dolayısıyla sizinkini de atlamışım, mutlaka telafi edip topluca okuma yapacağım, sevgiler :)

      Sil
  11. Benim gibi düşününler varmış demek... Sevindim gerçekten
    Okuma yeter ki güzel giyin bu ne yaaa çocuklarımızı ne hale getirmeye çalışıyorlar.Yazıklar olsun

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tüketim toplumunun rezil dinamikleri, her şey görüntüden ibaret!
      Çocuklar ise maalesef bu doymaz sistemin hedef kitlesi durumunda!
      Gizli gizli değil, açık açık bunu belli etmeleri ise -bu reklamda olduğu gibi- asıl ürkütücü durum!
      Umarım böyle düşünen az kişi değilizdir, sevgiler...

      Sil
  12. Paylaşım için teşekkürler. .
    Change.org da imzaladım..
    kapitalizmin çirkin güçlü yanına karşı vicdanlı iyi insanlar da güzel şeyler yapabiliyorlar..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Change.org, gerçekten de bir şeyleri protesto etmek için iyi bir platform. Gerçi acaba her geçen gün alışıyor muyuz kötücül şeylere diye de düşünmek istemiyorum ama, en azından varız dediğiniz gibi...

      Sil
  13. Yazını facebook ta paylaşmak istedim. Ama o seçeneği bulamadım. .

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet blogdaki eklentilere bir şeyler oldu bu aralar, kodlardan da anlamıyorum :(

      Sil
  14. Çok güzel ve yerinde bir yazı olmuş. Kapitalist mantık sardı her yanımızı ve ne oluyorsa bu mantık yüzünden oluyor, tüm güzel değerlerimiz kayboluyor. Her sözünüze katılıyorum, ne güzel ki böyle düşünen insanlar hala var.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gündemi ıvır zıvır konularla meşgul ederken aslında hep kapitalizme hizmet ediyorlar! Ses vermeli, bıkmadan usanmadan yanlışları gündeme getirmeliyiz bence. Aslında az değiliz, bence insanlık henüz ölmedi, sadece sesimiz çıkmıyor, böyle düşünmek istiyorum, umudumu yitirmek istemiyorum..
      Sevgiler.

      Sil
  15. Reklamların acımasız tarihi bu tür olaylarla dolmuş taşmış. İnsanlar maalesef bu durma alıştırılmıştır. Dondurmadan, cipse, gazozdan çikolataya saymakla bitmez. Yine de bu farkında lığı yaratmak için atılan tüm adımları alkışlamak lazım. Teşekkürler Evde Yazar.

    YanıtlaSil
  16. Ben reklamları izlememeye çalışırım genel olarak. Bu koton reklamı sıkça gözüme çarptı ve beni gerçekten ama gerçekten çok rahatsız etti. Haklısınız, farkındalık yaratmak adına bu dayatmalara karşı çıkmak lazım.
    Teşekkürler yorumunuz için..

    YanıtlaSil
  17. Çok önemli bir konuya değinmişsin. Bundan ben de oldukça rahatsızlık duymuştum. Demek ki benim gibi düşünenler de varmış dedim bu yazıdan sonra. Teşekkürler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım yetkili şahsiyetler bu rahatsızlığımızı dikkate alırlar..
      Teşekkürler katkınız için.

      Sil
  18. Her reklam çıktığında, her billboard lara baktığımda sayısız güzel sözler!!! söylüyorum firma için. Bir daha da alışveriş yapmam. O derece kızgınım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet protesto etmek lazım, ben zaten sevmezdim, daha çok sevmiyorum artık onları :)

      Sil
  19. Bu reklamı ilk gördüğüm andan beri tiksiniyorum.

    Ama reklamı biraz doğru okumak lazım. Bence hedef kitlesi çocuklardan ziyade "sosyal medyada" paylaşmak için "mükemmel çocuklar" hayal eden ebeveynler.

    Zenginlik, iyi giyinmek, saygınlık, tarz bunların hepsi tartışılabilir kavramlar. Herkes iyi giyinsin çocuklar dahil eyvallah ama bu pedofiliyi özendirir şekilde kızlara makyaj yapıp fön çekerek, 5 yaşında çocuğu 30 yaşında bir kadın imajı ve seksi bakışlarla fotoğraflamak asıl yanlış.

    Aslında aklım bile almıyor kimse nasıl müdahale etmez.

    Şikayet falan hikaye hala dönüp duruyor lanet reklamlar, parası olan konuşuyor ve kimse engel olamıyor.

    RTÜK deyip güldürmeyin, sonuçta kimse öpüşmüyor reklam da... Bizimkiler öpüşme bekçisi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Enteresan ve çok güzel bir noktaya değinmişsiniz. Sosyal medyada paylaşmak için mükemmel çocuklar hayal eden ebeveynler!
      Kim bilir bizim kızdığımız bu reklamdaki çocukların kendisinin olmasını hayal eden kaç ebeveyn vardır? Eskiden de çocuklar övünç malzemesi olarak kullanılırdı ama sosyal medya yaygınlaştıktan sonra işin rengi değişti, abartı had safhada! Belki de biz kendi kendimize kızıp duran bir avuç 'uyumsuz' insanız.. Dediğiniz gibi reklam hala yayında olduğuna göre demek ki alan da satan da memnun!
      Aile bakanı ve RTÜK, ilkokul çocuklarına baş örtüsü takmayla çok meşguller bu aralar,
      "bu reklam da arada kaynasın canım, ne olacak ki !" modundalar sanırım. Hem dediğiniz gibi kimse kimseyle öpüşmüyor, içki bardağı da yok, nesi var ki bu reklamın?

      Sil
  20. AVM'ler kapitalist toplumların modern tapınaklarıdır. Endüstri toplumlarında benimsenen psikolojik bir anlayış vardır. Hedonizm ve tüketim. Bu ikisinin insanları mutluluğa eriştireceği inancı hakim. İnsanoğlunun doğaya hakim olması ve sınırsız üretim imkanları ile beraber insanların da sınırsız tüketim yapması esas alındı. Tüketimin de insanları mutlu edeceği hakimdi. Fakat tüketim, beraberinde aç gözlülük, hırs ve ihtirasları getirdi. Hedonizm ile insanların tüketim çılgınlığı azıya alınmak istendi. Sonuç daha beter bir hüsran oldu. İnsanlık açısından, ekolojik denge açısından hüsran oldu. Üretim imkanlarının sınırsız olması doğal kaynakların sınırsız olduğu anlamına gelmediğini öğrenmiş olduk.

    Gelelim son 10 yılda patlama yapan AVM sayılarına. AVM'ler insanları sisteme entegre etmektir. .....

    çıkmam gerek yorumun devamını okuyan getirsin.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Keyifle okuyordum, pat diye bitti, olmaz böyle, devamını da bekleriz :)

      Sil
  21. işte okur: ister misin yazını dayanak alıp reklamlardaki kız çocuklarına türban zorunluluğu gelsin.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de ona şaşırdım zaten, her konuda namus bekçiliği yapanlar nedense bu reklama hiç tepki göstermediler!

      Sil
  22. Yerli malı haftasında muz götürmeme konusu çok hoş bi benzetme olmuş. Bunun bir de eşarplı olanı var. Eskiden annelerimiz teyzelerimiz başlarına örttükleri eşarpları markaları içe bakacak şekilde bağlarlardı. Şimdiyse dışta olması gerekiyor ki görünsün... Malesef... :/

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu eşarp markası olayını bilmiyordum, gerçekten de ne kadar ince düşünüyorlarmış...

      Sil
  23. Bu cotton reklamını her gördüğümde okulumdaki gariban öğrenciler acaba bu reklamı izlerken ne hissediyor diye düşünüyorum. benim face sayfamda bu reklamla ilgili hiç bir paylaşım görmedim ve konu neden sosyal medyaya düşmedi derken tesadüfen sizide gördüm iyi etmişsiniz..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O gariban öğrenciler umarım bu reklamı görmemişlerdir.
      Evet nedense bu reklama çok tepki olmadı, ben çok sinirlendiğim için yazmadan duramadım..

      Sil