Viral
yani virüs gibi yayılıp herkese “bulaşan” içeriklerimiz
olsun istemez miyiz? İçeriğimiz sosyal medyada paylaşılsın,
hatta sokakta insanların konuşacağı kadar ünlensin istemez
miyiz? Elbette isteriz, hangi blog yazarı istemez ki?
O
halde Bumerang'ın düzenlediği “4. İyi İçerik Atölyesi”nde
en beğendiğim sunumlardan biri olan “Viral İçerik Nasıl
Oluşturulur?” konu başlığından neler öğrendiğimi aktarayım
size kısaca. Sunumu Radikal'den Oktay Vural Alkaya ve Eda Utku yaptılar, kendilerine yeri gelmişken teşekkür de etmek isterim.
TREND
AVCILARI
Hayalet
avcıları, moda avcıları, beyin avcıları duymuştum ama “trend
avcısı” tanımlamasıyla ilk kez karşılaştım açıkçası.
Habercilik dünyasındaki trend avcılarının görevi, dünyanın herhangi bir
yerindeki haber kaynağına ulaşıp detaylardan içerik üretmekmiş.
Hani
bir zamanlar Levent Kırca'nın meşhur karakteri vardı, adı “Tam Teçhizatlı Kameraman Cevat Kelle!” idi. Sırtında klozetten tutun da tost
makinesine kadar her şeyi taşırdı. Trend Avcıları
da Cevat Kelle'nin günümüz versiyonu diyebiliriz. Sürekli karşılarında
ekran açıktır, editöre haber paslamak için var güçleriyle çalışırlar.
Peki
nasıl bulur trend avcıları viral içeriği, nedir bu işin özü?
İşte size değerli ve hap şeklinde özetlenen sır:
- Kışkırtıcı bir başlık,
- Empati kurulabilir dozda duygusallık,
- Göreni paylaşmaya yönelten özgünlükte içerik.
Örnek mi istiyorsunuz, internetten Upworthy sitesine bakabilirsiniz. Bir
buçuk sene gibi kısa bir zamanda aylık 88 milyon okuyucu kitlesine
ulaşmışlar! Onların sırrı kışkırtıcı başlıklarda.
Şimdi
de #Radikalist etiketiyle karşımıza sık sık çıkan, cazip başlıklı örneklere bakalım:
*Bilinen
tarihin öksüz kalmış 9 piramiti
*Antik çağların kaybolmuş 7 teknolojik harikası
Bu
başlıklar merak uyandırıyor, hatta şimdi içinizde bu başlıkları
Google'a yazıp aratanları görüyor gibiyim.
İÇERİK
BULMA KONUSU
Size
bu konuda çok güzel bir tüyo verebilirim.
Merak ettiğimizi
bilmediğimiz konuları araştırmak!
Örnekler yine Radikalist'den.
-Bugün
kalkıp Dublin'e gitmek için 15 sebep
-Devrimi
mutfakta başlatan 10 Latin Amerika yemeği
Dublin
aklınıza gelmemişti değil mi, bir yere gitmek isterseniz aklınıza
Paris gibi, Prag gibi popüler destinasyonlar gelir çünkü. Aslında merak edebileceğiniz ama aklınıza gelmeyen konu
başlığına verilebilecek güzel örnekler bunlar. Sahi ya neymiş acaba Dublin'i özgün kılan şey deyip
okumaz mısınız bu başlığın altındaki yazıyı?
Burada
mesele, alışılmış klişelerin dışına çıkan şeyi insanlara
kabul ettirmek. Şimdi düşünün, bir arkadaşınız, Facebook
sayfasında “Bugün kalkıp Dublin'e gitmek için 15 sebep” başlıklı bir yazı
paylaşmış. Ne düşünürsünüz?
-Vay
be Selin'e bak, demek Dublin'e gitmeye karar vermiş!
-Demek
Selin'de böyle de bir vizyon varmış. Ben O'nu sıradan biri
zannederdim, hmmm bak sen!
-Neymiş
sahi bu Dublin meselesi ya, Dublin neredeydi aklım karıştı şimdi!
-Ben
de paylaşayım da havam olsun!
.....
LİSTE
İÇERİKLER
Maddeler
halinde yazılan yazılar, okuyucunun sayfada kalmasını sağlar.
Merak eder okuyucu, sonraki madde neymiş, bir sonraki madde neymiş..
Örnek
yine Radikalist'den:
-7
maddede dünya haritasının ardında yatan saklı gerçekler!
Başlığını
görseniz merak etmez misiniz? Birinci madde ilginizi çektiyse diğer
maddelere de yönelmez misiniz?
İçeriğin
içinde komplo kokusu almışsanız, zaten merakınız daha da
artacaktır. “Ne yani, burada da mı manipule olduk!” diyenler
içeriği merakla okuyacaklardır.
HİKAYE
ANLATMAK
Başlık
şöyle:
“İntihar
etme, gel çay içelim diyerek 500 kişiyi kurtardı”
Burada
bir hikaye var belli ki, merak edersiniz, hikayede ne olduğunu
okumak istersiniz.
Viral
içerikte döngü belli:
TIKLAMA
> DÜŞÜNMEDEN PAYLAŞMA
VİRAL İÇERİK ÖRNEKLERİ
Mesela
geçenlerde Rusya'da donan uçağı yolcuların itmesi konusu viral
olmuştu, "sütü seven kamyoncu" klibi viral olmuştu, yine viral olan
caps'ler var biliyorsunuz. İlber Ortaylı capslerini bilmeyen var
mı?
İlber Ortaylı Caps'leri |
Gangham
Style'ı aramızda izlemeyen kalmamıştır herhalde. En son 2 milyar 166
milyon kişi izlemişti. Gerçi bu başarıyı Gangham Style'dan çok
O'nu meşhur eden viral içerik editörü hak ediyor.
Çok da araştırmaya gerek yok aslında, yurdum insanı malzemelerinin hepsi başlıbaşına viral olabilecek kapasitede. “Normalde ben, şunu
yaparken ben” caps'leri aynı şekilde. Aslında burada durum
komedisi ile kendi hallerimizi anlatıyoruz.
Bir
de ONLARDA /BİZDE caps'leri var biliyorsunuz. Onlarda havalı
duranlar, bizde çoğunlukla komik olabiliyor. Aslında Türkiye'de
gündemi takip ederek bolca viral malzeme bulabilirsiniz.
Onlarda-bizde caps'leri |
Yanlış anlaşılma olmasın: VİRAL
DEMEK, KOMİK İÇERİK DEMEK DEĞİLDİR.
“Philae'nin
indiği kuyrukluyıldızdan esrarengiz bir 'şarkı' yayılıyor”
haberi de viral olmuştu. Bu haberi “kuyrukluyıldızın sesi”
“kuyrukluyıldızdan yayılan ses dalgaları” gibi kuru bir başlıkla
verselerdi böyle bir etkisi olmayacaktı
Özetleyecek
olursak, iyi bir viral içerik için gerekenler:
1-
Duygusal bir başlık
2-
Gönüllü viral elçileri
3-
Farklı içerik
Son
olarak diyorum ki, bu yazıyı meşhur edecek "gönüllü viral
elçileri" aranıyor, onlardan biri de neden siz olmayasınız ki, kalın sağlıcakla ☺
Bana böyle yazılarla gel, diyorum.:))
YanıtlaSilHer zaman böyle yazı olmaz:)
Silbende zekice diyor tebrik ediyroum ;)
YanıtlaSilTeşekkürler yorumunuz için :)
SilBlog yazmaya yeni başlayanlar için faydalı bir yazı olmuş.Teşekkürler.
YanıtlaSilBen teşekkür ederim yorumunuz için :)
Sililgi çekici başlıklar gerçekten işe yarar. ama başlık yeterli değil. yazının içeriği de başlık kadar ilgi çekici olmalı. çarpıtma ya da yanıltma ile boş bir yazıya okuyucu çekmek okuyucu ile dalga geçmek gibi de olabilir. Bakınız bazı gazete haberleri.
YanıtlaSilHaklısınız geçen aylarda Koca Koca Gazeteler Google Amca dan fırça yediler. Bu başlıklar yüzünden.
SilHaklısınız başlığı farklı, içeriği genellikle reklam olan yayınlarla hit elde etmeye çalışanlar oluyor. Ama Google bunları zaten affetmiyor.
SilBu sunumda verilen Radikalist örneklerinde böyle çarpıtmalara başvurulmamış, ben hepsini zekice ve başarılı buldum.
Harika bir yazı gerçekten umarım uygulayabilirim teşekkürler :)
YanıtlaSilÇok zor değil anlatılanlar, kolay gelsin şimdiden:)
SilTeşekkürler:)
YanıtlaSilYorumunuz için ben teşekkür ederim:)
SilEn ihtiyacım olan şey :) teşekkürler
YanıtlaSilUmarım faydalı olur, bol şans şimdiden:)
Sildaha çok gazetecilik tüyoları bunlar. her blogun böyle amaçları var mı bilmiyorum. daha fazla insan tıklasın diye nasıl içerikler nasıl başlıklar v.s gibi şeyler ilgi alanımda değil. en azından şimdilik değil. :)
YanıtlaSil"Liste içerik, hikaye anlatmak, ilginç başlıklar bulmak" konuları sadece gazetecilikle ilgili ise eğer; sosyal medyada var olmak, dahası tanınmak için verilen tüyoların da bir hükmü yoksa, o kadar not tutup evde onları toparlamak, resim bulmak için uğraşmalarım, verdiğim onca emek boşa gitmiş demektir!
SilAma inanın anlatılanları bir blogger olarak çok faydalı buldum ve bu yazıyı da çok severek, inanarak, konferansa gelemeyenler için olabildiğince detaylandırarak yazdım.
Bir cümlede hele de sizin gibi sıkı takipçim olan birinin "gazetecilik tüyoları bunlar!" diye kestirip atması beni şaşırttı ne yalan söyleyeyim. Yorumunuz karşılığında şu yazıyı yazmak için harcadığım uzun saatlere yazık olmuş demem gerekirdi, ama demiyorum, çünkü içim rahat..
Siz faydalanmasanız da mutlaka yararlanacak birileri olacaktır :)
ben buraya ikinci bir yorum yazmıştım yayınlanır diye bekledim. ama ulaşmamış galiba...
Silsizi üzdümse eğer özür dilerim tekrar.
daha çok sunumda anlatılanlar benim hoşuma gitmediği, ilgi alanımda olmadığını söylemek istedim sadece. biraz kapitalistçe geliyor böyle şeyler bana.
nasıl şöhret olursunuz, blogunuzu nasıl ünlü yaparsınız, v.s gibi şeyler..
öncelikle iyi bir içerik hazırlanmasının üzerinde durulması gerektiğini düşünüyorum. iyi bir içeriğiniz var bunu nasıl daha güzel bir şekilde sunabilirsiniz şeklinde tüyolar olsa güzel anlamlı bulurum.
eleştirdiğim şey sunumda anlatılanlar.
farketmeden yakın bir arkadaşla konuşur gibi bir rahatlık içinde yazmışım yorumu..
selamlar....
Yok üzülmedim. Bu yazı, konferanstaki konu başlıklarından sadece biriydi. Adı üzerinde "viral içerik" Başka türlü ne olabilir ki zaten, evet meşhur olmakla ilgili :)
SilSelamlar:)
Gayet bilgilendirici. Tşk. yazarvar.blogspot.com.tr
YanıtlaSilçok teşekkürler.bende konu hakkında makale yazacağım.
YanıtlaSilyazınız çok faydalı oldu :))
YanıtlaSilyazı başlığı tıklanmak için öneli bence de
fotoğrafların da mühim olduğunu düşünüyorum
bir de bloglara yapılan zekice yorumlar da o blogu okumaya götürüyor insanı
değil mi?
Evet söylediklerinizin hepsine katılıyorum. Yorum konusunu hiç düşünmemiştim, olabilir aslında:)
Silbenim bilgiokulu isimlidiye bir sitem var onun hakkında tüyo verirseniz sevinirim
YanıtlaSilNe diyeceğimi bilemedim şimdi :)
SilÇok başarılı
YanıtlaSilTeşekkürler:)
SilÇok güzel bir yazı. Orda öğrendiklerinizin hepsini anlaşılır bir şekilde paylaştığınız için teşekkürler. Blogunuza bir girdim çıkamıyorum. Ben artık buralardayım, başka yere gidemem. Bu zamana kadar tüm yazılarını okuduğum 2. blog olacaksınız galiba :D
YanıtlaSilHoş geldiniz, her okuduğunuz yazıya böyle güzel yorumlar bırakmanızı rica edebilir miyim :))
SilHarikaydı :)
YanıtlaSilben arada yaptığım şeyin caps olduğunu anladım :) yani resimlerin orasına burasına ya balon yazarım ya bi laf eklerim.. aslında sanırım caps lere meyilim var bunu daha iyi anladım yazınızı okuyunca :)
Evet çok güzel bir etkinlikti gerçekten de, faydalandınızsa ne mutlu bana:)
SilCaps'lere tam gaz devam:)
Parmaklarına sağlık. Ne güzel açıklamışsın.
YanıtlaSilBen de 7 theta bilinçaltı teknikleri adı altında blog yazarıyım. Bize de buyrun...
http://yesilpinar333.blogspot.com